Kids Club óráinkon azt tapasztaljuk, hogy a szülőket sokat foglalkoztatja, hogyan, milyen egyszerű, de hatékony módon tudnának gyermekeiknek segíteni a fejlődésben. Alábbi cikkünkben hétköznapokba könnyen beültethető szokásokat mutatunk, melyek használatával gyermeked kiegyensúlyozott ugyanakkor rugalmas gondolkodású lesz.
Szülőként fontos megértened, hogy a gyermeked agya nem egy mini felnőtt agy.
Az ő agya, jelenleg „építés alatt áll” és a világhoz való kötődése folyamatban van éppen.
Ezért az a feladatod, hogy megteremtsd számára azt a világot, - mind fizikálisan és szociálisan, - ami segíti ezt a munkát, utat mutat és lehetőségekben gazdag.
Harvard-i kutatók több éves megfigyelésre alapozva kidolgoztak 7 olyan alapelvet, amely segít, hogy a gyermekek elméje, gondolkodása rugalmas és ellenálló legyen:
1. Legyél olyan, mint egy kertész, ne olyan, mint egy ács
Az ácsok olyanra faragják a fát, amilyenre ők szeretnék. A kertészek viszont segítenek a növényeknek a növekedésben a termékeny talaj biztosításával és gondozásával.
Ugyanígy mi szülők is „faraghatjuk” a gyermeket valaminek, mondjuk hegedűművésznek. Vagy biztosíthatunk nekik egy támogató környezetet, amelyben egészségesen növekedhet, olyan irányba, amilyenbe szeretne.
Lehet, hogy te azt szeretnéd, hogy a gyermeked egy napon híres hegedűművész legyen, de erőltetni, hogy hegedű órákat vegyen (ács megközelítés) lehet, hogy egy virtuózt eredményez, de valószínűbb, hogy egy boldogtalan gyereket, aki úgy tekint majd a zenére, mint egy kellemetlen feladatra.
A „kertész” ezzel szemben, elszórna több zenei lehetőséget az otthon körül és megnézné vajon felkelti-e valamelyik a gyerek érdeklődését.
Szeret edényeket ütögetni? Lehet, hogy a dobolás illene hozzá inkább, érdemes lenne lehetőséget biztosítani számára, hogy kipróbálja.
Amint megértetted, hogy milyen „növényt” nevelsz, „hozzá tudod állítani a talajt”, hogy gyökeret eresszen és virágozzon.
2. Sokat beszélj és olvass a gyermekednek
A kutatások szerint, még amikor csak néhány hónaposak a kicsik és nem értik még a szavak jelentését, az agyuk már akkor is használja azokat.
Ez épít idegi alapot a későbbi tanuláshoz. Minél több szót hallanak, annál nagyobb a hatása. (Tehát hangsúlyozom, nem kell, hogy értsék…)
Nagyobb lesz a szókincsük és jobb az értőolvasásuk.
Az érzelmekkel kapcsolatos szavak (pl. szomorú, boldog stb..) különösen fontosak. Minél többet tudnak, annál rugalmasabban tudnak viselkedni, kifejezni önmagukat.
Ültesd gyakorlatba az érzelmek megértését úgy, hogy elmagyarázod más emberek érzéseit. Ezt mindennapi helyzetekben is gyakorolhatjátok.
Például mi okoz érzelmeket és hogyan hat másokra: „Látod azt a síró kisfiút? Fáj a térde, mert elesett és lehorzsolta. Most szomorú és biztosan szeretne egy ölelést a szüleitől.”
Gondolj magadra úgy, mint egy idegenvezetőre, aki az emberek misztikus világában elkalauzolja őket.
3. Magyarázd el a dolgokat
Fárasztó tud lenni amikor a gyermekeid folyamatosan az kérdezik: Miért? De amikor megmagyarázol nekik valamit, akkor a világból valami újat tettél ismertté, kiszámíthatóvá.
Az agy pedig jobban működik, ha a dolgok érthetőek.
Kerüld el a „miért” kérdése adott „mert én azt mondom” választ.
Azok a gyerekek, akik értik az ok-okozati összefüggést, hogy miért kell bizonyos módon viselkedniük, sokkal könnyebben szót fogadnak. Ha csak annyit tudnak, hogy azért nem szabad megennem az összes sütit, mert egy számára tekintély pl. szülő azt mondta, és bajba fogok kerülni, akkor nem biztos, hogy akkor is szót fogad majd, amikor a szülők nincsenek jelen.
Helyette magyarázd el, hozz fel érveket neki.
Sokkal jobb, ha értik, „nem kellene megennem az összes süteményt, mert fájni fog a hasam és 2a testvéreim is csalódottak lesznek, ha nekik nem jut desszert”.
Az ok megértése segít a cselekedeteik következményeit megérteni és elősegíti az empátia kialakulását is.
4. A cselekvést „írd le”, ne a személyt
Ha a fiad megüti a lányodat, ne nevezd rossz fiúnak. Mondd helyette, hogy „ne üsd meg a húgodat, mert fáj neki és idegesíti. Kérj tőle bocsánatot”.
Ugyanez a szabály a dicséretre is: ne nevezd a lányodat jó kislánynak, helyette a cselekvésre reagálj: „Jól döntöttél, hogy nem ütöttél vissza”.
Ez a fajta kommunikáció segíti, hogy használhatóbb fogalma legyen a cselekedeteiről és önmagáról.
Egy másik egyszerű, mégis nagyon jó gyakorlat, ha egy mesekönyv szereplőinek a cselekedeteit megbeszélitek.
Ha valaki nem mond igazat, ne mondd, hogy Péter hazug, ami a személyről szól, mondd helyette „Péter valótlant állított”, ami a cselekedetéről szól.
Azután folytasd: Mit gondolsz, miért tette ezt Péter? Mit fognak gondolni mások, ha ez kiderül? Meg kellene bocsátaniuk Péternek?
Azzal, hogy a helyzetet kíváncsisággal és nem bizonyossággal kezeled, modellezed azt a rugalmasságot, amire majd az életben szükségük lesz.
Ne bélyegzed meg Pétert, hogy hazug, csak azért, mert ebben a szituációban ezt tette, lehet hogy más körülmények között őszinte lesz.
5. Engedd gyermekednek, hogy utánozzon téged
Észrevetted, hogy ami neked feladat (pl. takarítás, gazolás, stb.) az a gyermekednek sokszor jó játéknak tűnik?
A gyermekek természetesen tanulnak azzal, hogy figyelnek minket és másolják a cselekedeteinket. Ez egy nagyon hatékony módja a tanulásnak.
Szóval adj neki egy kis seprűt, vagy egy kis ásót és hadd kezdődjön az utánzás általi tanulás!
Fontos! A kisgyerekek a rossz dolgokat is utánozzák. Ugyanúgy ragad rájuk a rossz példa is, ezért figyeljünk oda tetteinkre, reakcióinkra és a szavainkra is.
6. Mutasd be a gyermeke(i)det minél több embernek
Azokkal az emberekkel együtt, akikkel a gyerekeid általában találkozhatnak - nagyszülők, nagynénik és nagybácsik, barátok, más gyerekek – próbáld meg minél több találkozásnak, sokszínűségnek kitenni őket, különösen, csecsemőkorban. (Természetesen mindezt biztonságosan.)
Ha teheted, idegen nyelven beszélő emberekkel is ismertesd meg őket, mert a kutatások szerint azok a babák, akik rendszeresen találkoznak idegen nyelven beszélő személyekkel, könnyebben fognak más nyelveket megtanulni a jövőben.
Ezért is nagyon hasznos, ha már pici korától jártok egy angol nyelvű baba mama klubba, ahol nem csak új emberekkel, babákkal ismerkedhet, hanem az angol nyelv hangzásaival is.
Baby Club tanfolyamainkat országszerte megtaláljátok számos nyelviskolánkban.
ITT jelentkezhettek egy ingyenes próbaórára.
7. Hagyd próbálkozni
A gyerekek imádják egyedül kipróbálni a dolgokat segítség nélkül, például öltözködni vagy kirakót kirakni. Ez jó, hiszen ilyenkor éppen az önállóságot tanulják!
Még a rosszaságnak tűnő cselekedetek is azért vannak, mert a gyermek tanul. Megpróbálja megérteni a világot maga körül.
Amikor kétéves angyalkád a földre dobja a játékait, és várja, hogy felkapd, akkor nem téged bosszant, vagy "manipulál".
Valószínűbb, hogy tanul valamit a gravitációról. Azt is megtudja, hogy tettei hatással vannak a körülötte lévő világra. Segíts neki összeszedni a játékait, és hagyd, hogy megpróbálja újra.
Kihívást jelenthet, hogy mikor kell segíteni és mikor kell visszalépni.
De ha mindig jelen vagy és irányítod a gyermekedet, folyamatosan gondoskodsz minden szükségletéről, akkor nem tanulja meg önállóan megcsinálni a dolgokat. Néha kell, hogy hagyjuk küzdeni, ez az ellenálló képességet építi és segít megérteni tettei következményeit.
Légy inkább gondos kertész, mint ügyes ács!
Ha tetszett a cikkünk, további olvasnivalót az alábbi linkeken találsz:
A zene csodálatos hatása a kisgyermekek fejlődésére
Hogyan befolyásolják a szülői minták gyermekeink fejlődését?