A Carnegie Mellon Egyetem friss kutatása a gyerekek tanulási ütemének rejtélyeit vizsgálta, és olyan felismeréseket keresett, amelyek hasznosak lehetnek azoknak a szülőknek, akiknek fontos a kisgyermekeik korai fejlesztése, legyen szó nyelvtanulásról vagy más készségek elsajátításáról.
A közhiedelemmel ellentétben a tanulmány megállapította, hogy nincs jelentős különbség a gyermekek tanulási üteme között. Miután elemezték 7000 gyermek és felnőtt tanulási sebességét, akik oktatószoftvereket használtak vagy oktatójátékokkal játszottak, a kutatók nem találtak bizonyítékot arra, hogy egyes tanulók gyorsabban fejlődtek volna, mint mások. Mindegyiküknek gyakorlásra volt szüksége ahhoz, hogy megtanuljon valami újat, és minden egyes gyakorló próbálkozásból körülbelül ugyanannyit tanultak. Átlagosan mind a magas, mind a gyenge teljesítményű tanulóknak körülbelül hét-nyolc gyakorlásra volt szükségük egy új fogalom megtanulásához.
A kulcs abban rejlik, hogy minden gyermek máshonnét indul. "A diákok különböző szintekről indulnak, és különböző szinteken fejezik be a tanulást" - mondta Dr. Ken Koedinger, kognitív pszichológus, a Carnegie Mellon LearnLab igazgatója, ahol ezt a kutatást végezték. "De ugyanolyan ütemben haladnak előre."
A kiemelkedő teljesítményűek előnnyel indulhatnak, kevesebb próbálkozásra van szükségük az elsajátításhoz, míg másoknak kicsit több gyakorlásra van szükségük a felzárkózáshoz. A legfontosabb tanulság azonban az, hogy a megfelelő eszközökkel és erőfeszítésekkel minden gyermek elérheti ugyanazt a szintet.
Ez a felfedezés megkérdőjelezi a tanulási különbségekkel kapcsolatos hagyományos feltételezéseket, és meggyőző érvet kínál arra, hogy ne mondjunk le a nehézségekkel küzdő tanulókról.
Azok a szülők számára, akik gyermekük nyelvoktatását szeretnék elősegíteni, a tanulmány azt sugallja, hogy a jól megtervezett, interaktív tanulási eszközök áthidalhatják a tanulási ütemek közötti szakadékot. Hangsúlyozza a visszajelzés, az irányított gyakorlás és a pozitív tanulási környezet fontosságát. Amikor egy gyermek elindul a nyelvtanulási úton, nem a természetes tehetségről van szó, hanem a megfelelő gyakorlatokról és egy kis erőfeszítésről.
A tanulás kezdeti szakaszában a gyermekek megszerzett tudása, például egy korábbi játék vagy otthoni tevékenység révén, hatalmas szerepet játszik a további fejlődésben. Ez a korai ismerkedés a nyelvvel lehetővé teszi, hogy a gyerekek könnyebben kapcsolódjanak az iskolai tananyaghoz, és a játékos tanulás szórakoztatóvá teszi a folyamatot.
Összefoglalva, ez az úttörő kutatás megkérdőjelezi a tanulási ütemekről alkotott előítéleteket, és megerősíti azt a meggyőződést, hogy a megfelelő megközelítéssel bárki kiemelkedően teljesíthet a tanulásban és a nyelvtanulásban.