Mennyire fontos a tanulás szempontjából a környezet? Milyen tanteremben tanul egy kisgyermek könnyebben és többet? Ha szépen dekorált és színes a tanterem, vagy ha csak minimális szemléltető eszközt lát maga körül?
Szülőként elolvadunk, ha egy olyan tanterembe lépünk be, ahol szép színesek a falak, mindenhol érdekes képeket, eszközöket látunk. „Itt biztosan imádni fog a gyermekünk!”- gondoljuk, és igazunk is van. A kérdés csak az, hogy mindez segíti vagy gátolja a tanulási folyamatot? Többet vagy kevesebbet tanul meg egy kisgyermek a nagyon szép, díszes tanteremben?
Pedagógusok sokszor saját szabadidejükben szépítgetik, alakítják a termeiket, változtatják évszaknak és a tanultaknak megfelelően a dekorációt és a szemléltető eszközöket. A végeredmény pedig meseszerű tanulási környezet. A kérdés csak az, vajon segítik-e ezzel a nebulók fejlődését?
Klubfoglalkozásainkon azt tapasztaltuk, hogy ingerszegényebb környezetben jobban megy a „munka”. Azt vettük észre, hogy a kihelyezett tanfolyamainknál, ha szuper díszített óvodában vagy tornaterembe tartjuk a foglalkozást, nehezebben koncentrálnak a gyerekek, a fegyelmezés is több időt és praktikát igényel, mert minden elvonja a figyelmüket.
Mindannyian tudjuk, hogy a kisgyermekek egy ugyanazon témára csak rövid ideig tudnak figyelni, koncentrálni. Amerikai kutatók arra a kérdésre keresték a választ, hogy a sokszor nem odaillő szemléltető eszközökkel, de gyönyörűen kidíszített tantermek, hogyan hatnak a tanulási folyamat hatékonyságára.
Laboratóriumi körülmények között figyelték meg a gyermekeket, akik hat különböző foglalkozáson vettek részt. Három foglalkozást nagyon dekorált tanteremben tartottak, hármat pedig csupasz falak között. Bár a gyerekek mindkét típusú tanteremben tanultak, arra a megfigyelésre jutottak, hogy a figyelmüket sokkal jobban elvonta a díszes környezet és jóval több fegyelmezési problémával szembesültek, mint amikor a dekorációt levették a falakról. Arról nem is beszélve, hogy a nem dekorált tantermekben többet és könnyebben megtanultak a tananyagból.
Természetesen nem lenne jó, ha a kisgyerekek csupasz, rideg tantermekben tanulnának. A kutatók azt javasolják a pedagógusok számára, hogy figyeljék meg, melyek azok a szemléltető eszközök, amelyek elvonják a gyerekek figyelmét, és melyek azok, amelyek segítik a tanulást. A kutatók abban bíznak, hogy megfigyeléseik hozzájárulnak majd további kutatások indításához, amelyek végeredményeként, a pedagógusok megkaphatják az iránymutatásokat a tantermek megfelelő díszítéséhez.