Minden szülő és pedagógus megtapasztalja valamikor, mennyire nehéz néha a legkisebbek fegyelmezése.
Játékos, vidám foglalkozásainkon számunkra is fontos szempont a fegyelmezés. Úgy tanítani, hogy ne szabaduljon el a „pokol”, de közben a gyerekek játéknak érezzék a tanulást és jól érezzék magukat, hiszen így alakul ki bennük a pozitív attitűd az idegen nyelv és a nyelv tanulása iránt, ami az elsődleges célunk.
Amihez ilyenkor a leggyakrabban nyúlunk, az a pozitív fegyelmezés, melynek lényege dióhéjban, a büntetés elkerülése.
Blogbejegyzésünkben pár olyan ötletet olvashatsz, amelyet szülőként otthon te is ki tudsz próbálni.
Alapelvként, álljanak itt Ann Sullivan szavai: "A gyerekeknek instrukciók helyett, sokkal inkább útmutatásra és szimpátiára van szükségük.”
A kisgyerekek sokszor nem látják az összefüggést a cselekedeteik és a következmények között, és általában a kapott mintákat alkalmazzák. Ha ez így van, akkor miért büntetnénk meg őket, amikor rosszfát tesznek a tűzre? Miért ne próbálnánk meg inkább megértőek lenni és jó példát mutatni?
Ha a gyerek viselkedését nem is, de szerencsére a sajátunkat kontrollunk alatt tarthatjuk, ők pedig a legtöbbet megfigyeléssel és utánzással tanulnak. Lehetőségünk van rá, hogy pozitív, követendő minta legyünk számukra.
A legfontosabb, minden körülmények között türelmesnek maradni, nem csak a kisgyermekkel, hanem magunkkal is.
1. Kérdezz.
Indulj ki abból, hogy gyermeked rosszalkodásnak mindig oka van. Még ha pici is, beszélgethetsz vele a viselkedéséről és megpróbálhatod megérteni, hogy mi rejlik mögötte. Hajlamosak vagyunk rá, hogy automatikusan azt gondoljuk, valami rosszban töri a fejét, miközben lehet, hogy csak megpróbálja megérteni, hogy valami hogyan működik.
Derítsd ki, hogy mi áll a nem kívánt viselkedés mögött! Kérdezd meg: „Mit szeretnél tenni?” vagy „Miért akarod ezt csinálni?” Figyelj és értsd meg, majd segíts neki javítani a viselkedésén, a megfelelő információval vagy mintával.
2. Tartsatok szünetet.
Ha azt veszed észre a gyermeked viselkedéséből, hogy nehézségei vannak vagy olyasmit tesz, amit te ellenzel, keressetek egy nyugodt helyet és tartsatok egy rövid szünetet.
Ez megelőzi a bajokat, ezért fontos, hogy időben lépj, még mielőtt az irányítás kicsúszna a kezedből. 5 perc nyugodt beszélgetés, meghallgatás és a szituáció megoldására keresett megfelelőbb lehetőségek, csodákra képesek.
3. Adj egy második esélyt.
A pici gyerek, aki hibázik nem érdemel büntetést. Arra van szüksége, hogy kijavítsa a hibáját. Segíts neki, hogy másként közelítse meg a problémát, változtasson a viselkedésén. Mondd el nyíltan, hogy mi nem jó, és javasolj helyette egy pozitív alternatívát, majd kérdezd meg, hogy ezzel ő rendben van-e.
4. Tarts bemutatót, mutasd meg az elvárt viselkedést.
A picik nagyon sokat tanulnak megfigyelések alapján. Mi felnőttek folyamatosan az ő „mintáik” vagyunk, sajnos akkor is, amikor nem vagyunk tisztában a saját viselkedésünkkel. Ezért ügyelj arra, hogy követendő példa legyél a kritikus helyzetekben. Lehet, hogy nem érti meg a cselekedete és a te szavaid közötti összefüggést, de ha bemutatod a kívánt viselkedést, azt át fogja venni.
5. Jelezd előre a változásokat.
A hirtelen változás frusztrálhatja a kisgyereket, ezért mindig jelezd számára előre, hogy mi fog történni és adj időt számára a felkészülésre. Például, ha a játszótéren vagytok, jelezd neki, hogy pár perc múlva indulnotok kell haza. Ha az időt nem is ismeri, fel tud készülni a változásra, nem fogja váratlanul érni.
6. Olvassatok
Egy másik kreatív módja a pozitív nevelésnek, ha történeteken keresztül mutatod meg a lehetőségeket. Olvashatsz vagy mesélhetsz olyan valakiről, aki hibázik, túlreagál dolgokat vagy éppen segítségre van szüksége. Ez is egy lehetőség arra, hogy jó példát mutass, miközben példaként olyan karaktert mutatsz be, akivel a kisgyerek azonosulni tud.
További cikkünk a témában: