A gyerekek önkéntelenül, tudattalanul is másolják a szülői mintákat, szüleik viselkedésmódját, problémamegoldó készségét, hogy felnőttként mindezt hasznosíthassák. Amennyiben megkapják a számukra szükséges érzelmi biztonságot, s szüleik, környezetük jó példával szolgálnak, viselkedésük rohamosan a megfelelő irányban változik.
Bámulatos a tempó, ahogy a kicsi gyerekek fejlődnek, ahogy személyiségük kibontakozik.
Az örökléstani adottságok csak egy részét képezik annak, amivé utódunk válik. A finomhangolást a környezet végzi el.
Nem is gondolnánk, hogy még a legapróbb cselekedetünknek is milyen fontos szerepe van abban, ahogyan gyerekünk viselkedik.
A fejlődés korai szakaszában a legnagyobb biztonságot, érzelmi kötődést a szülők jelentik a kisgyerekeknek. A feltétel nélküli kötődés miatt a szülőket tekinti legfőbb példának.
A szülő minden tekintetben minta gyermeke számára, de amiben ez mégis a legkifejezettebben látszik, az a gyermek viselkedése, az általa elsajátított szokások és szabályok rendszere.
Mi lehetne nagyobb jutalom egy gyermek számára, mint szülei dicsérete és elismerése?
Érdemes odafigyelni arra szülőként, hogy mit és hogyan teszünk.
Ha cselekedeteink a szóban elmondottakat nem erősítik meg, akkor a gyermek hajlamosabb lesz tetteink követésére. Olyan hétköznapi dolgokban is megjelenik mindez, mint a játék, vagy akár a rendrakás.
Kisgyermekkorban, a személyes fejlődés bimbózásakor, a gyerekek elsősorban másolják azt, amit tesznek.
Anya megeszi a főzeléket.
Apa megtöröli a lábát, amikor belép az ajtón.
Anya gyorsan, viccesen reagálja le, ha eltörik egy pohár.
De ugyanez a másolás vonatkozik arra is, hogy mi az, amit NEM csinálunk.
Napos időben nem mozdulunk ki a lakásból.
Ha hív a nagymama és nem válaszolunk rá.
Mindkét listát a végtelenségig lehetne folytatni.
Amikor mintákról beszélünk, ne feledkezzünk meg arról, hogy időnként porszem csúszik a gépezetbe és hibákat követünk el. Mivel szülőként is csak emberek vagyunk, ezek a hibák is jó tanítási alapul szolgálnak – akár csak azzal, hogy elismerjük, hibáztunk és megpróbáljuk orvosolni a bakit. Szervesen kapcsolódik a hibákhoz a problémamegoldás, konfliktuskezelés is. Hogyan reagáljuk le a dolgot. Rástresszelünk? Ordibálunk? Csapkodni kezdünk? Vagy netán nyugodtak maradunk? Ezt mind, mind látja, és idővel utánozni fogja gyermekünk.
Gyermekeink fejlődése szempontjából ezért, minden magyarázatnál meghatározóbb az a családi minta, amit nyújtani tudunk.
Baba-mama csoportjaink alap pillére a kicsikkel közös játék.
Foglalkozásaink alatt a klubvezető számos verset, mondókát, éneket, játékot mutat be, játszik el az órán résztvevőkkel. Ilyenkor fontos, hogy a szülők is tevékenyen utánozzák a látottakat, hallottakat.
A feladatok lekövetése azért is fontos, mivel ezeket utána otthon is, saját környezetben, tudják majd gyakorolni. A tanulás még hatékonyabbá válik ezáltal.
Sokszor felmerül a kérdés a szülőben, hogy – Hiszen én nem is tudok angolul! Nincs hangom, minek énekeljek?
A Baby Club foglalkozások a vidám angol tanulás mellett erősítik a kicsik kötődését anyukájukhoz.
Ne feledjük: gyermekünk számára az édesanyja hangja a legszebb – ezt semmilyen cd, vagy videomegosztó csatorna nem tudja felülmúlni, helyettesíteni!
Az sem akadály, hogy a szülő nem tud angolul. Ahogy a kicsik megtanulják a mondókákat, az anyukájuk is ugyanolyan sebesen memorizálják azt és észrevétlenül beépül agyuk mélyebb barázdáiba. A tanév végére ugrásszerű fejlődés figyelhető meg a szülők nyelvtudásában is.
A közös, jókedvű foglalkozás az egyik legfontosabb, legmélyebb élmény gyermekünk számára. Legyen a foglalkozás mindenki számára vidám, élményteljes.