cover_img

Hogyan bírjuk rá a gyerekeket, hogy meséljenek a napjukról?

Hogyan bírjuk rá a gyerekeket, hogy meséljenek a napjukról?

“-Milyen volt az iskola?

-Jó.

-És mi történt ma? Volt valami izgalmas?

-Semmi.

Ez, és az ehhez hasonló párbeszédek a szülőket őrületbe tudják kergetni. Ugye?

A Kids Clubhoz látogató szülők gyakran mesélik, hogy bár látják a foglalkozás után, mennyire élvezte a kisgyerekük az angolozást velünk, és nagyon szívesen hozzák hozzánk gyerekeiket a játékos angol nyelvtanulásra, jó lenne, ha a kicsik otthon többet mesélnének az órákról. Éppen ezért, a szülők nemritkán oktatóinkat kérdezik az egyes órák menetéről, a feladatokról és általánosságban magáról a foglalkozásokról. Oktatóink mindig készségesen segítenek a szülőknek, ugyanakkor mivel tudjuk, hogy ez az iskolával/óvodával is így van, szeretnénk egy kis segítséget nyújtani ahhoz, hogy a szülők hogyan segíthetik elő azt, hogy gyermekeik önszántukból meséljenek az óvodában, iskolában, vagy a különórákon, foglalkozásainkon töltött időről.

A kérdés

Valójában, ha belegondolunk a gyerekek helyzetébe, láthatjuk, hogy a fenti példában szereplő kérdés nagyon tág, nagyon sokféleképpen értelmezhető általános kérdés, melyet a gyerekek nehezen tudnak megválaszolni.

Vajon mitől lehet ez?

Szókincs

A kisgyerekeknek - általában - még nincsen olyan fejlett, bő szókészletük ahhoz, hogy a nekünk tetsző módon kifejezzék magukat. Egy hosszú, részletes válaszhoz a gyerekeknek  rengeteg energiát kell felhasználniuk, és el kell gondolkodniuk azon, hogyan meséljék el az egész napjukat, vagy a játékos angolnyelvű foglalkozásainkat. Figyelmük ugyanakkor könnyen elterelődik, ezért nem biztos, hogy hosszasan szeretnének gondolkozni egy számukra nehezen megfogható, általános kérdés megválaszolásán.

Faggatás

Senki sem szereti, ha faggatják, gondoljunk csak saját gyerekkorunkra, mi hogyan reagáltunk ezekre a sorozatos “Milyen volt? Jó volt? Hogy telt? Mit csináltál? - jellegű kérdésekre. Próbáljunk kevésbé „rámenősek” lenni! Inkább kevesebb specifikus kérdést tegyünk fel, melyek segítik a válaszadást, mintsem megannyi általánosat.

A megoldás!

Könnyedén átváltoztathatjuk a szűkszavú válaszokat hosszú, terjedelmes monológokká egyszerűen a többször is említett specifikus kérdések segítségével. Ez a gyakorlatban egészen egyszerűen úgy néz ki, hogy meg kell próbálnunk használni a gyerekeink barátairól, hobbijairól szerzett tudásunkat, és alkalmazzuk ezeket az általunk feltett kérdéseknél.

Például: Játszottál ma Nórival a szünetben? A tesi órán megint Ádám ugrott a legmagasabbra? Az olvasás feladat ellenőrzésénél szerinted hány osztálytársad válaszolt jól? Mit hozott a legjobb barátnőd uzsonnára?

Ehhez hasonló kérdések alkalmazásával leszűkíthetjük a lehetséges válaszadások hatalmas kavalkádját, így hozzá segíthetjük a gyerekeket az egyszerű, ámde informatív válaszok adásához. Az, hogy Hogy telt a napod? mindezen apró, specifikus kérdést magában foglalhatja. Azzal, hogy részletes, rövid kérdéseket teszünk fel, jobban le tudjuk bontani azt, amire valójában kíváncsiak vagyunk, ezért részletesebb válaszokat is kaphatunk egy csupán “jó volt”-nál.

Hogyan segítsük elő hosszú távon a minőségi, őszinte beszélgetést a gyerekekkel?

Rutin kialakítása

Az egyik legkézenfekvőbb megoldás a rutin kialakítása és a bizalom erősítése. A közös étkezések, az este együtt elfogyasztott vacsora kiváló alkalom lehet arra, hogy kötöttségek nélkül, beszélgessünk egymással. Ha mi szülők is mesélünk a napunkról, az mintát ad a gyerekeknek is, hogy ők is így tegyenek.

Természetesnek vehetjük, hogy a gyerekek bíznak szüleikben és ez igaz fordítva is, ámde a gyerekek kortársaikkal sokkal könnyedebben, akár órákon keresztül képesek csevegni.

Miért lehet ez?

Először is, mert valószínűleg sok bennük a közös, ugyanabban az életszakaszban és korosztályban vannak, és mert megbíznak egymásban, ellenben a szülő szerepe sokszor a szigorú, tanulásra intő fél lehet. Ahhoz, hogy rábírjuk a gyerekeket arra, hogy maguktól meséljék el a napjaik izgalmas történéseit, sokat kell kérdeznünk tőlük (a fent említett specifikus kérdések alkalmazásával), és amikor beszélnek, teljes figyelemmel kell őket hallgatnunk. Ezzel elérhetjük, hogy érezzék, valóban érdekel minket, amit mondanak, és nem csak a rutin kérdéseket tesszük fel a napjukról. Sokszor olyankor mesélnének, amikor nekünk rengeteg más dolgunk van, próbáljunk meg ilyenkor is időt szánni a meghallgatásukra, mert később, amikor mi szabadok vagyunk, őket már valószínűleg teljesen más dolgok foglalkoztatják.

A Kids Clubnál arra is törekszünk, hogy fejlesszük a gyermekek érzelmi készségeit, és nagy hangsúlyt fektetünk önkifejezésük erősítésére, mind a játékos feladatokkal, mind szókincsük bővítésével. Az angol nyelvű foglalkozások lehetőséget adnak a gyerekeknek arra, hogy új helyzetekkel ismerkedjenek meg, tudják kezelni ezeket, és bővítsék ismereteiket minden téren. A sok újszerű játékos élmény pedig minden bizonnyal - a megfelelő kérdések alkalmazásával - felébreszti a gyerekekben a vágyat, hogy elmeséljék milyen izgalmak történtek velük a nap folyamán.

Ha tetszett a cikkünk, akkor az alábbi blogbejegyzésünk is érdekelhet:

Már pedig tökéletes szülő nem létezik! 

 

 

Süti beállítások
Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabjuk a tartalmakat és reklámokat, hogy működjenek a közösségi média funkciók, valamint hogy elemezzük a weboldal forgalmát. Bővebben a "Részletek mutatása" gombra olvashat.
Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabja az oldalon megjelenő tartalmat és reklámokat.